Przejdź do treści
konopnicka
dzieci
Przejdź do stopki

Wycieczka do Zakopanego w ramach projektu "Poznaj Polskę"

Treść

Dnia 8 listopada 2021 roku wraz z wychowawczynią panią Teresą Kamińską oraz panią Katarzyną Pacułt pojechaliśmy na dwudniową wycieczkę w ramach projektu ”Poznaj Polskę”. Miała ona na celu ukazania nam cennych zabytków naszej ojczyzny.

O godzinie7:50 rano zebraliśmy się przed szkołą i kilka minut później wyjechaliśmy w kierunku Zubrzycy Górnej, aby  zwiedzić tam Muzeum Orawskiego Parku Etnograficznego. Jest to skansen regionalny otwarty w 1955 roku. Prezentuje on 35 architektur oraz kultur społecznych, materialnych i duchowych regionu Górnej Orawy. Następnie zwiedziliśmy Kościół Świętego Jana Chrzciciela w Orawce. Jest to zabytkowy, drewniany, jednonawowy kościół parafialny z wieżą wzniesioną w konstrukcji zrębowej, jego dach i ściany obito gontem. Wydłużone prezbiterium wieloboczne zamknięte, jest wyższe od nawy. Od północy przylega do niego zakrystia, a od wschodu murowana kaplica Matki Bożej Bolesnej.

Kolejnym etapem naszej wycieczki było Zakopane. W pierwszej kolejności udaliśmy się pod Wielką Krokiew im. Stanisława Marusarza. Jest to duża skocznia narciarska w Zakopanem. Od 1989 roku nosi imię Stanisława Marusarza. Wchodzi w skład Ośrodka Przygotowań Olimpijskich w Zakopanem, a zarządza nią Centralny Ośrodek Sportu. W jej pobliżu usytuowany jest Kompleks Średniej Krokwi im. Bronisława Czecha. Spod Wielkiej Krokwi ruszyliśmy Doliną Białego, aby dotrzeć do jaskini. Dolina ku Dziurze to dolinka reglowa w Tatrach Zachodnich o długości 1,6 km i powierzchni 85 hektarów. Nazwa pochodzi od jaskini Dziura znajdującej się w środkowej części doliny. Następnie udaliśmy się do centrum Zakopanego, a dokładniej na Krupówki.  Krupówki to ulica w Zakopanem będąca główną osią miasta. Jej nazwa pochodzi od polany Krupówki. Krupówki to deptak zamknięty dla ruchu pojazdów samochodowych, a nawet rowerów, przeznaczonych wyłącznie dla ruchu pieszego. Jest kultową ulicą tego miasta, w sezonie turystycznym i narciarskim są na niej tłumy turystów. To właśnie na Krupówkach mieliśmy możliwość zakupienia pamiątek. Późnym popołudniem wyruszyliśmy do miejscowości Murzasichle do pensjonatu Angelika, w którym zarezerwowano dla nas nocleg. Po zakwaterowaniu się w pokojach oraz zjedzeniu pysznej obiadokolacji, został nam dany wolny czas. Wieczór spędziliśmy w miłej atmosferze.

Kolejnego dnia o godzinie 8:30 zjedliśmy śniadanie i według planu wycieczki udaliśmy się ponownie do Zakopanego. Pierwszym punktem  zwiedzania był drewniany kościółek i cmentarz na Pęksowym Brzyzku. Cmentarz Zasłużonych na Pęksowym Brzyzku to najważniejsza i najstarsza nekropolia w Zakopanem i jedno z miejsc, które każdy odwiedzający stolicę Tatr powinien odwiedzić. Nazywany jest on również prze mieszkańców Starym Cmentarzem, gdyż powstał w drugiej połowie XIX wieku jako pierwszy zakopiański cmentarz. Nazwa tego cmentarza pochodzi od nazwiska Jana Pęksy, który był darczyńcą ziemi gdzie się on mieści. Natomiast słowo „brzyz” oraz jego zdrobnienie „brzyzek” oznaczają w góralskiej gwarze urwisko nad potokiem. Ta najważniejsza zakopiańska nekropolia znajduję się przy ulicy Kościeliskiej. Cmentarz założony został przez księdza Józefa Stolarczyka, pierwszego zakopiańskiego proboszcza w 1851 rok przy kościele p.w.św. Klemensa, który istniał w tym miejscu już nieco wcześniej i był wówczas rozbudowywany. Warto zaznaczyć, że kościół ten jest bardzo ważnym zabytkiem i świadkiem historii Zakopanego. Brama cmentarna została zaprojektowana przez Stanisława Witkiewicza, którego twórczość była związana z Zakopanem. Następnie zwiedziliśmy Willę „Atma”. Willa „Atma” to domek zabytkowy, w którym mieści się Muzeum Karola Szymanowskiego, oddział Muzeum Narodowego w Krakowie. Został zbudowany pod koniec XIX wieku jako pensjonat w popularnym stylu zakopiańskim i rozbudowany w 1926 roku o siedem pokoi. Nazwa „Atma” (dodana w 1920 roku) pochodzi od sanskryckiego słowa oznaczającego ”duszę”. Dom był wynajmowany przez Szymanowskiego przesz sześć lat w latach 1930-1936 jako jego główna rezydencja przed śmiercią w 1937 roku. Został zakupiony w ramach kampanii zbierania funduszy prowadzonej przez pisarza Jerzego Waldorffa w komunistycznej Polsce i otworzył swoje podwoje jako muzeum 6 marca 1976 roku. Następnie zwiedzaliśmy ciekawe miejsca Zakopanego. W godzinach popołudniowych ruszyliśmy autokarem w drogę powrotną. Do Zebrzydowic przyjechaliśmy około godziny 16.00.

Uważam, że wycieczka była bardzo ciekawa. Byliśmy grzeczni i radośni, z czego również zadowoleni byli nauczyciele. Z pewnością chcielibyśmy, aby takie wycieczki organizowane były częściej.